Tuesday, April 22, 2014

PETRONAS

Assalamualaikum..
Entry kali ni, saya akan membawa anda semua mengenali satu company minyak (operator) negara kita iaitu PETRONAS..PETRONAS adalah ringkasan nama bagi Petroliam Nasional Berhad..PETRONAS adalah syarikat minyak dan gas Malaysia sepenuhnya yang telah ditubuhkan pada 17 Ogos 1974.


PETRONAS is the owner and controller of the petroleum resources in our country. It has since grown from merely being the manager and regulator of Malaysia’s upstream sector into a fully integrated oil and gas corporation, ranked among the FORTUNE Global 500® largest corporations in the world.
 
It also ranks PETRONAS as the 12th most profitable company in the world and the most profitable in Asia. Since its incorporation, PETRONAS has grown to be an integrated international oil and gas company with business interests in 35 countries. As of the end of March 2005, the PETRONAS Group comprised 103 wholly owned subsidiaries, 19 partly owned outfits and 57 associated companies. Together, these companies make the PETRONAS Group, which is involved in various oil and gas based activities. 


The group is engaged in a wide spectrum of petroleum activities, including upstream exploration and production of oil and gas to downstream oil refining; marketing and distribution of petroleum products; trading; gas processing and liquefaction; gas transmission pipeline network operations; marketing of liquefied natural gas; petrochemical manufacturing and marketing; shipping; automotive engineering; and property investment. 

PETRONAS Twin Tower

History

Pada 6 September 1974, Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdul Razak, telah mengumumkan perlantikan Tengku Razaleigh Hamzah sebagai Pengerusi dan Ketua Eksekutif Petronas (Petroleum Nasional Berhad). Tun Razak berkata (terjemahan):  
"Di kalangan anak-anak muda yang berpotensi, saya telah berniat untuk membawa Tengku Razaleigh ke dalam Kabinet. Akan tetapi saya mempunyai satu tugasan yang penting untuk beliau, iaitu satu tugasan penting yang sama seperti Menteri Kabinet. Saya telah memutuskan untuk melantik beliau sebagai Pengerusi dan Ketua Eksekutif Petronas, yang setaraf seperti jawatan sebagai Menteri Kabinet." 
Tengku Razaleigh telah mendapat persetujuan dan restu dari Perdana Menteri Malaysia yang ke-2, Tun Abdul Razak dan kabinetnya mengenai usul Akta Kemajuan Petroleum untuk dibawa ke Parlimen.
 
Pada 1 Oktober 1974, dengan termaktubnya Akta Kemajuan Petroleum, Petronas telah diberi hak, kuasa, kebebasan dan keistimewaan di dalam mengendali dan memajukan sumber petroleum di Malaysia. Sebelum 1974, operasi petroleum di Malaysia dijalankan oleh syarikat minyak multinasional menerusi sistem konsesi untuk mencarigali petroleum di perairan Sarawak, Sabah dan Terengganu. Antara syarikat-syarikat carigali minyak yang memegang konsesi ialah Shell dan ExxonMobil. Kilang penapisan minyak Shell di Port Dickson dibuka pada tahun 1962. Ketika itu minyak dibeli dari luar negara.
 
PETRONAS was not the first company to extract oil or gas in Malaysia. It was Royal Dutch Shell that began the oil exploration in Sarawak, then under the White Rajahs, at the end of the 19th century. In 1910, the first oil well was drilled in Miri, Sarawak. This became the first oil producing well known as the Grand Old Lady. Shell was still the only oil company in the area in 1963, when the Federation of Malaya, having achieved independence from Britain six years before, united with Sarawak and Sabah, both on the island of Borneo, and became Malaysia. The authorities in the two new states retained their links with Royal Dutch Shell, which brought Malaysia's first offshore oil field onstream in 1968.

Meanwhile, the federal government turned to Esso, Continental Oil, and Mobil, licensing exploration off the state of Terengganu, in the Malay Peninsula, the most populous region and the focus of federal power. By 1974, however, only Esso was still in the area. It made its first discoveries of natural gas in that year and then rapidly made Terengganu a bigger producer of oil than either Sarawak or Sabah. By 1974, Malaysia's output of crude oil stood at about 81,000 barrels per day.

Petrol Station
Mercedes GP Petronas

PETRONAS Timeline
  • 1974 Akta Kemajuan Petroliam telah termaktub oleh Kerajaan Malaysia. Petronas ditubuhkan sebagai jentera bagi pihak kerajaan untuk melaksanakan kawalan di samping menyertai secara langsung dalam operasi petroleum dan lain-lain operasi berkaitan. Akta tersebut meletakkan hak kepada Petronas semua sumber-sumber petroleum dalam negara ini.
  • 12 Jun 1975 Ibu pejabat Petronas dipindahkan ke Jalan Pudu, Kuala Lumpur
  • 1 September 1975 Petronas mula menghantar 358,000 barrel minyak mentah ke Jepun
  • 30 November 1976 Petronas berkongsi dengan Sarawak Shell Berhad dan Sabah Shell Petroleum Berhad untuk perkongsian pengeluaran.
  • 8 Disember 1976 Petronas bekerjasama dengan Exxon.
  • 16 Disember 1977 Petronas mula membekalkan pembekalan minyak kapal terbang di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai, Johor.
  • 25 Disember 1977 perkhidmatan pembekalan minyak di Pelabuhan Pasir Gudang, Johor.
  • 6 Disember 1980 Penubuhan Asean Bintulu Fertilizer Sdn Bhd untuk melaksanakan projek baja urea ASEAN (Malaysia)
  • 3 Julai 1981 Stesen Servis Petronas yang pertama memulakan operasi di Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur.
  • 6 Oktober 1981 Petronas memulakan operasi penjualan runcit GPC.
  • 22 Disember 1981 Perasmian Depot Penerbangan Petronas di Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah
  • 3 Mac 1982 Penubuhan Petronas Penapisan Sdn Bhd sebuah anak syarikat milik penuh Petronas untuk mengendalikan operasi penapisan
  • 6 Jun 1982 Petronas Carigali menemui minyak yang pertama di Dulang Barat di luar pantai Terengganu . Anak syarikat Petronas ini ditubuhkan yang diberi nama Petronas Carigali. Syarikat ini bekerjasama baik dengan syarikat minyak multinasional bagi menjalan kegiatan eksplorasi.
  • 9 Julai 1982 Permulaan kerja bagi Projek baja Urea ASEAN (Malaysia) dengan penawaran kontrak untama untuk pembinaan loji tersebut.
  • 5 Ogos 1982 Penubuhan Petronas Dagangan Sdn Bhd , anak syarikat Petronas yang menjalankan aktiviti pemasaran dalam negeri
  • 21 Oktober 1982 Alat kemudahan autogas Petronas yang pertama dipasang di stesen servis Taman Tun Dr Ismail
  • 11 November 1982 Petronas menandatangani Perjanjian perkongsian Pengeluaran Dengan Elf Aquitaine
  • 1 Januari 1983 Loji Malaysia LNG di Bintulu , Sarawak memukan pengeluaran dengan mencecairkan gas asli dari medan-medan di Central Lucoia di luar pantai Sarawak untuk dieksport.
  • 6 Januari 1983 Pelancaran Parameswara, pelantar penggerudi pertama milikan Petronas.
  • 29 Januari 1983 Angkutan pertama sebanyak 57,000 tan metrik GAC ke Jepun dari Loji LNG di Bintulu.
  • 29 Januari 1983 Petronas Marine Sdn Bhd ditubuhkan sebagai sebuah anak sayarikat milik penuh Petronas yang ditugas untuk mengedalikan pelantar penggerudi yang meningkat sendiri.
  • 1 Mac 1983 Projek Penggunaan Gas Semenajung mula dilaksanakan dengan penandatangani kontrak yang pertama.
  • 9 Mac 1983 Loji Penapis Minyak Terengganu di Kerteh yang pertama milikan negara, memulakan operasi
  • 7 April 1983 Pemunggahan pertama nafta dari Loji Penapis Minyak Terengganu ke Jepun dilakukan
  • 23 Mei 1983 Petronas Gas Sdn Bhd ditubuhkan untuk mengendalikan operasi gas
  • 31 Oktober 1983 Institut Latihan Perindustrian Petroleum di Batu Rakit mengambil kumpulan pertama pelajarnya.
  • 17 Januari 1984 Loji Pengisian GPC pertama Petronas dirasmikan di Bandar Tun Razak, Kuala Lumpur.
  • 2 Mac 1984 Petronas menadatangani Perjanjian Perkhidmatan Perundingan bagi Peringkat II Projek Penggunaan Gas Semenanjung (PGU) yang melibatkan pemasangan saluran paip bagi penyaluran gas.
  • 14 April 1984 Projek Pembangunan Gas Duyong yang dijalankan oleh Petronas Carigali Sdn Bhd siap dengan pendaratan pertama gas asli ke pantai di Kerteh, Terengganu untuk memenuhi keperluan projek PGU.
  • 14 Jun 1984 Petronas Carigali Sdn Bhd mengumumkan penemuan medan minyak baru, Malong dikawasan kaji bumi yang dikenali sebagai Arca Tenggol, kira-kira 140 kilometer dari pinggir pantai Terengganu. 
(source : www.petronas.com.my , wikipedia)

Saya rasa setakat itu saja entri saya kali ini. Cukup untuk kita mengenali PETRONAS sebagai pemilik minyak di negara kita. Jumpa lagi..
Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment